Mosques and mediation
Main Article Content
Abstract
How can we work in a minefield when the unease is palpable and the vocabulary is warlike: privatisation, invasion of public space, communitarianism, overflow, risk of contagion of the public space by religion? How can we overcome the categories or the negative imaginary that opens up when we address the question of the mosque? By seizing the singularity of the mosque project.
A mosque is a place where we do not know in advance what it is, where the limits are blurred because its uses are variable and flexible according to the time of day or the year; a place that blurs borders and categories because what should be kept separate - the religious, the cultural, the educational, the sporting - is, on the contrary, intertwined; a place with a high potential for articulation that disturbs what should be taken for granted. Learning from this disorder rather than trying to channel it according to an ideal operating model, multiplying the possible connections between actors, between places, between uses, making other versions of the public space exist, 'mediating'... this is what has been experimented with in the Terrains d'architecture workshop and which is recounted in this article.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
BRUNFAUT, V.; VELLA, G. 2012. «Inventer de nouveaux rapports entre architecture et anthropologie: explorations sur les espaces publics d’une ville marocaine», dans N. Dris (sous la dir. de), Patrimoines et développement durable, Presses universitaires de Rennes.
CHIKAGO.BE, 2009. Anderlecht, Printemps 2008. Réponse à une sociologie du manque: proposition d’enquêtes, Bruxelles, Éditions du Souffle.
DESPRET, V. 2013. «Ceux qui insistent: les nouveaux commanditaires», dans D. Debaise, X. Douroux, C. Joschke, A. Pontégnie et K. Solhdju (sous la dir. de), Faire art comme on fait société – Les Nouveaux commanditaires, Dijon, Les presses du réel.
DESPRET, V.; PORCHER, J. 2007. «Pragmatique de l’expertise», dans Id., Être bête, Arles, Actes Sud.
DEWEY, J. (1927) 2010. Le public et ses problèmes, Paris, Gallimard.
DOUROUX, X.; HERS, F. 2012. L’art sans le capitalisme, Dijon, Les presses du réel.
GILLE, D. 1988. «Macération et purification», dans É. Alliez, M. Feher, D. Gille, I. Stengers (sous la dir. de), Contre-Temps: les pouvoirs de l’argent, Paris, Michel de Maule.
HOUDART, S.; THIERY, O. (sous la dir. de) 2011. Humains non humains. Comment repeupler les sciences sociales, Paris, La Découverte.
HERS, F.; POGGI, J.; LA FONDATION DE FRANCE (2008). Les Nouveaux commanditaires de Blessey [vidéo en ligne]. Consultable: http://www.nouveauxcommanditaires.eu/, http://vimeo.com/77405894 [disponible le 20 novembre 2013].
JOSEPH, I. 1998. «Du bon usage de l’école de Chicago»; «L’espace public comme lieu de l’action», dans Id., La ville sans qualités, La Tour d’Aigues, L’Aube.
LATOUR, B. 2002. «Guerre des mondes – Offre de paix», Ethnopsy/Les mondes contemporains de la guérison, numéro spécial «Propositions de paix-Colloque de Cerisy», n°4, p. 61-80.
STENGERS, I. 1997. Cosmopolitiques, VII : pour en finir avec la tolérance, Paris, La Découverte/Le Plessis-Robinson, Les Empêcheurs de penser en rond.
STENGERS, I. 2001. «Réinventer la ville? Le choix de la complexité» [texte imprimé], Département de la Seine-Saint-Denis/Fondation 93.
STENGERS, I. 2006. La Vierge et le Neutrino: les scientifiques dans la tourmente. Paris, Les Empêcheurs de penser en rond.
TORREKENS, C. 2005. «Le pluralisme religieux en Belgique», Diversité canadienne, vol. 4, n°3, p. 56-58.
TORREKENS, C. 2008. «Limitations, négociations et stratégies de contournement autour de la visibilité des mosquées à Bruxelles», dans A. Dierkens et A. Morelli (sous la dir. de), Topographie du sacré. L’emprise religieuse sur l’espace, Bruxelles, Éditions de l’Université de Bruxelles.