Debating the Identity of Belgian Architecture through Exhibitions: The Storytelling of an Intercultural Diachronic Contact Zone

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Bourouiba Lyna
Anne-Laure Iger

Résumé




La Belgique est un pays où les tensions et les négociations culturelles sont structurelles en raison de la coexistence de plusieurs régions et communautés. Ancrées dans ce territoire conflictuel, les expositions d’architecture peuvent être révélatrices des tractations interculturelles qui s‘y jouent. Cet article se concentre sur sept expositions présentées à Bruxelles entre 1971 et 2013 qui posent toutes la question de l’identité architecturale belge. Il vise en à évaluer la résolution transculturelle en examinant la filiation des discours curatoriaux et leur intertextualité.


Image : Derniers ajustements au musée de La Cambre piur l'exposition (Re)nouveaux plaisirs d’architecture : Dithyrambes, © Photo: Faculté d’architecture La Cambre Horta, ULB, 2013.




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Bibliographies de l'auteur

Bourouiba Lyna, Université libre de Bruxelles, Faculté d'architecture La Cambre Horta, Laboratoire Hortence

Lyna Bourouiba is an architect, a PhD candidate at the ULB Faculty of Architecture, and a member of the research collective FL.5.2. She graduated as an architect from the École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris La Villette (2015) where she obtained a “Research in Architecture” post-master’s degree (2018). Her work focuses on the transcultural history of the idea of “zero degree” of architectural writing borrowed by some architects, historians, theorists, and critics, from Roland Barthes’ Writing Degree Zero in a context of crisis of modernity.

Anne-Laure Iger, Université libre de Bruxelles, Faculté d'architecture La Cambre Horta, Laboratoire Hortence

Anne-Laure Iger is a PhD candidate at the ULB Faculty of Architecture and a member of the research collective FL.5.2. She graduated from the the École Nationale Supérieure d’Architecture de Bretagne, Rennes (2014). Her work focuses on architectural curating practices taking place in Brussels since 1969 and their influences on disciplinary narratives and networks.