Learning in a transmission situation
Main Article Content
Abstract
The Terrains d'architecture workshop makes learning to design architecture the place where architecture and anthropology come together. The text shows how, over time, the articulation of practices has taken on other forms, how it has been enriched by turning the fieldwork into a genuine problematisation, a kind of ethnography of the commission. The abattoirs of Anderlecht occupy a central place in this process, because it was in this field that the notion of the public began to demand greater consistency and nuance, and that a specific gesture was developed, that of importing. Importing what affected us and what appeared to us to be a strength of this site: these abattoirs and the possibility of arranging them differently in their neighbourhood and in the city. The text emphasises the links between the teaching situation and the project situation. What is done in the learning environment, in this case the project workshop, can also count outside it, provided that we do not confine ourselves to a sterile division of roles between practices. We need to try out other ways of articulating things, refusing to play the role of killjoy, leaving the field of representations, taking the architects at their best - their predisposition to look to the future and project situations into it, to work out scenarios - and learning with them to give consistency to these scenarios. Speculating with consistency: neither utopia nor ready-made vision.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
aaa, 2000-2008, site web. Consultable : http://www.urbantactics.org/ [disponible le 21 juin 2014].
ABATAN, 2014, page web. Consultable : http://www.abatan.be/fr/nouvelles/faites-connaissance-avec-cataline-etarnaud [disponible le 23 mai 2014].
BECKER, H. 2003. Les ficelles du métier, Paris, La Découverte.
BECKER, H. 1988. Les Mondes de l’art, Paris, Flammarion.
BENSAUDE-VINCENT, B. 2000. L’opinion publique et la science : à chacun son ignorance, Paris, Synthélabo.
BRUNFAUT, V.; VELLA, G. 2012. «Inventer de nouveaux rapports entre architecture et anthropologie : explorations sur les espaces publics d’une ville marocaine», dans N. Dris (sous la dir. de), Patrimoines et développement durable, Presses universitaires de Rennes.
DEBAISE, D. 2006. «La fonction du concept de perspective dans “Procès et réalit锫, dans B. Timmermans (sous la dir. de), Perspective : Leibniz, Whitehead, Deleuze, Paris, Vrin, p.55-69.
DEBAISE, D. 2013. Séance inaugurale du séminaire annuel de l’ERG «Narration spéculative» tenue les 13-14-15 mars 2013, Halles de Schaerbeek, Bruxelles.
DEBAISE, D. 2014. «L’appât des mondes possibles : fonction de la philosophie spéculative» (à paraître aux Presses du réel).
DE JONCKHEERE, C. 2010. 83 mots pour penser l’intervention en travail social, Genève, Éditions IES-Institut des études sociales.
DELEUZE, G. 1988. Le Pli – Leibniz et le baroque, coll. Critique, Paris, Éditions de Minuit.
DELEUZE, G.; PARNET, C. 1996. Dialogues, Paris, Flammarion [1977].
DESPRET, V. 1999. Ces émotions qui nous fabriquent. Ethnopsychologie des émotions, Paris, Les Empêcheurs de penser en rond/Seuil.
DESPRET, V.; GALETIC, S. 2007. «Faire de James un lecteur anachronique de von Uexküll : esquisse d’un perspectivisme radical», dans
D. Debaise (sous la dir. de), Vie et expérimentations. Peirce, James, Dewey, Paris, Vrin, p.45-76.
DESPRET, V.; PORCHER, J. 2002. «Anim. d’élev. ch. porte-parole et plus si aff. Les animaux d’élevage sont en voie de disparition», Cosmopolitique, n°2, p.74-90.
DESPRET, V.; PORCHER, J. 2007. Être Bête, Arles, Actes Sud.
DEWEY, J. (1927) 2010. Le public et ses problèmes, Paris, Gallimard.
DEWEY, J. (1934) 2010. L’art comme expérience, Paris, Gallimard.
GEERTZ, C. 1973. Thick Description. Toward an Interpretive Theory of Culture, New York, Basics Books.
HARAWAY, D. (1988) 2007. «Savoirs situés : la question de la science dans le féminisme et le privilège de la perspective partielle», dans L. Allard, D. Gardey et N. Magnan (sous la dir. de), Donna Haraway, Manifeste cyborg et autres essais. Sciences-Fictions-Féminismes, Paris, Exils.
HERS, F.; POGGI, J.; LA FONDATION DE FRANCE, 2008. Les Nouveaux commanditaires de Garches [vidéo en ligne]. Consultable : http://www.nouveauxcommanditaires.eu/, http://vimeo.com/ 49150096 [disponible le 30 juin 2014].
TARRIUS, A. 1993. «Territoires circulatoires et espaces urbains : différenciation des groupes migrants», Annales de la recherche urbaine, n°59-60, p.50-60.
VELLA, G. 2011. «Compte rendu d’une expérience persistante : les abattoirs d’Anderlecht», Bruxelles en mouvement, n°250, p.22-26.
VELLA, G. 2014. «Mosquées et médiation», CLARA Architecture/Recherche, dossier thématique «La mosquée bruxelloise comme projet», n°2, p.87-95.