Surveying, guiding, marking out. Walking, a tool for participatory processes in 20th century architecture and urban planning

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Judith le Maire

Abstract

Walking is a recurrent and specific practice of architects and urban planners who produce projects in participation with the inhabitants of the places they are going to work on. It was at the end of the 19th century, through the writings of Patrick Geddes, that the preoccupation with involving citizens in urban projects emerged. From that moment on, walking was identified as a tool for designers and for citizens, who were accepted as connoisseurs of the terrain. It is an instrument of understanding and design, which is expressed here in three functions: surveying, guiding and marking out. Firstly, to survey in order to carry out a diagnosis, paying particular attention to the project site. Walking is an essential dimension of the thorough investigation of the context in its double scope - physical and human. The experts - who surveyed the site and carried out the investigation - will disseminate the information and proposals gathered in exhibitions, guiding the visitor as if he or she were on the spot. As for surveying, the design of the project often takes the human step as a measure. The district is designed according to the distances to be covered on foot, with the ambition of encouraging encounters and closeness. To this end, and in order to extend the participatory experience in the use and management of the project, the plan is meshed with facilities intended for gatherings. These common places are the supports for a concerted and shared management of the neighbourhood.

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Author Biography

Judith le Maire, Faculté d'Architecture La Cambre Horta - Université libre de Bruxelles

Judith le Maire est architecte et docteure en histoire de l’art. Elle est chargée de cours à la Faculté d’architecture de l’Université libre de Bruxelles. Elle dirige le Centre des Laboratoires Associés pour la Recherche en Architecture – C.L.A.R.A. Ses travaux portent sur les processus participatifs en architecture et urbanisme (La grammaire participative en architecture et urbanisme 1904-1968, Éditions de l’Université de Bruxelles, à paraître en 2013) et les méthodologies et les médiums relatifs à ces processus (J. le Maire, «L’apprentissage comme pilier de la grammaire participative dans l’architecture et l’urbanisme», dans Y. Bonny, et al., Espaces de vie, espaces enjeux, entre investissements ordinaires et mobilisations politiques, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2011, p. 203-218). Les aménagements des espaces extérieurs, les parcours assurant la transition entre l’espace public et l’architecture sont au coeur de cette investigation qu’elle mène notamment à travers la coordination de ]PYBLIK[, formation à la culture et aux métiers de l’espace public à Bruxelles, depuis 2007. Elle a publié à ce sujet, notamment, «La place publique contemporaine ou la Piazza Beaubourg» (dans La Place publique urbaine dans les anciens Pays bas et son contexte européen (XIIe-XXe siècle), Artois Presse Université, Arras, 2007, p. 295-304). Elle a abordé la question de la mobilité également («Bruxelles au XXe siècle», Fortifications. Bruxelles, l’émergence de la ville contemporaine, Édition CIVA, Bruxelles, 2002, p. 70-74) à travers la transformation des remparts des villes européennes, ce qui fait également l’objet du colloque Boulevards & Rings in Europe, 18th-19th Centuries, qui se tiendra en 2013 à Bruxelles et Reykjavík.

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