L' appropriation de la nature dans le Bénin méridional. Observations à partir des cours-jardins à Abomey

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Quentin Nicolaï

Abstract

This article looks at the appropriation of nature in the courtyard gardens of Abomey, in southern Benin. It is based on the observation, made during my fieldwork, of the presence of imported plants in some of these courtyards. These plants have not arrived there by chance: their distribution in flowerbeds, parterres, on either side of an entrance or an alley, suggests that not only have these plants been consciously chosen, but also that their layout, influenced to varying degrees by the landscaping that has graced the town since the colonial period, is deliberate. I will be looking at these transplants through the prism of the architectural discipline, in which nature is often relegated to the role of décor, a backdrop against which architecture and practices stand out. I intend to explore other ways of articulating what modern thinking has hitherto separated, using architectural drawing as an example.

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Author Biography

Quentin Nicolaï, Université libre de Bruxelles, Faculté d'Architecture La Cambre Horta, HABITER

Quentin Nicolaï est architecte (ISACF La Cambre, 2010) et doctorant au sein du centre de recherche Habiter de la Faculté d'architecture La Cambre-Horta de l’Université libre de Bruxelles. Il a collaboré pendant cinq ans à divers projets au sein du bureau d'architecture et d’urbanisme bruxellois Karbon', en particulier à un projet de jardin communautaire dans le cadre d’un Contrat de quartier dans la commune de Forest. Depuis septembre 2014, il mène des recherches sur les « forêts sacrées » dans le Bénin méridional, dans le cadre d’une thèse de doctorat sous la direction de Victor Brunfaut. La rédaction du présent article a été supportée par le Fonds de la Recherche Scientifique - FNRS - référence: T.1097.14.